Kun katsoo Yhdysvaltojen 600 suosituinta biisiä viimeisen kuuden vuoden ajalta, voi todeta muun muassa seuraavaa:
– 22.4 % artisteista olivat naisia
– 12.3 % biisintekijöistä olivat naisia
– Kokonaiset 2 % tuottajista olivat naisia
– 9.3 % Grammy-ehdokkaista 2013-2018 olivat naisia (Vuoden tuottaja -ehdokkaista 0 % olivat naisia)
Tutkija Stacey Smith kertoo NPR-radiolle Jenkeissä, että etenkin biisintekijöiden keskuudessa diversiteetti on tuntematon käsite:
”Viidenneksen kaikista suosituimmista kappaleista viimeisen kuuden vuoden aikana on säveltänyt yhdeksän miespuolista biisintekijää, jotka keskenään määrittelevät pop-kulttuurin soundin. Yhdeksän miestä! Mielestäni kuluttajien pitäisi tietää tästä, ja uskon, että meidän pitäisi huolestua siitä, miten kapea siivu ihmiskunnasta on vastuussa ja ajaa musiikillista agendaamme.”
Tutkimuksen voi löytää itse tämän linkin takaa. Se keskittyy toki Yhdysvaltoihin, mutta toisaalta, eipä tuosta ole kauakaan, kun Suomessa esiteltiin varsin samansuuntaisia lukuja ainakin musabisneksen yritysten ja organisaatioiden valtaistuimilta.