Suomessa on aloittanut uudenlainen monimediayhtiö ja luova studio, joka saanut nimekseen Marmori Entertainment.
Yhtiön yhtenä perustajana on monen muun kulttuuri-ilmiön takana vaikuttava ex-ammattijalkapalloilija Nosh A Lody, joka on raivannut tietä Suomen musiikkibisneksessä vuosia. Hän on kaikessa hiljaisuudessa tehnyt esimerkiksi rap-historiaa Max Senen eli Sexmanen kanssa Suomen ensimmäisellä platinaa myyneellä, itsenäisesti julkaistulla albumilla. A Lody on myös yksi Jäbät ja tunteet -podcastin kolmesta perustajasta ja juontajasta. Marmorin toimitusjohtajana toimii myös alalla pitkään vaikuttanut Melina Korvenkontio.
A Lodyn ja Korvenkontion lisäksi yhtiön perustajiin lukeutuvat Jäbät ja tunteet podcastin Miro Olsoni sekä Nasim Selmani, joka on myös yksi DEI-asiantuntijatoimisto deidein perustajista. Joukossa ovat myös manageripalveluista vastaava Julia Kemppainen, pitkän linjan luova johtaja Niclas Kristiansson Reaktorilta ja TBWA:lta sekä sijoitusammattilainen Robbie Ekblom.
Marmori Entertainment on uudenlainen tapa tarjota artisteille, brändeille ja mielipidevaikuttajille manageripalveluita, brändikonsultaatiota, luovaa suunnittelua, yhteisönrakennusta ja tarinankerrontaa. Marmori haluaa viedä suomalaista luovuutta maailmalle sekä tehdä alasta monimuotoisemman, rohkeamman ja turvallisemman paikan kaikennäköisille ihmisille.
“Suomi näyttää rajojensa ulkopuolella juuri siltä, miten me sen itse näemme. Ja suomalaiset katsovat itseään aivan liian kapeakatseisesti. Tämä maa on täynnä tarinoita, jotka ansaitsevat tulla kuulluiksi. Me määrittelemme, miltä Suomi näyttää, kuulostaa ja tuntuu seuraavat 20 vuotta”, A Lody sanoo.
Vaikka levy-yhtiöiden artistirosterit ovat aiempaa monimuotoisempia, taustajoukoissa samaa kehitystä ei ole tapahtunut.
“Kun aloitin vuosia sitten musiikkialalla, täällä ei ollut lisäkseni yhtäkään toista POC-taustaista naista. Marmorissa monimuotoisuus on sen sijaan läsnä kaikessa: arvopohjassa, liiketoiminnassa, asiakkaissa, HR-käytännöissä, palkkauksissa ja siinä, millaisia töitä teemme”, Korvenkontio summaa.
Marmorin kantava ajatus on, että asiakas nähdään ennen kaikkea ihmisenä, sitten vasta urana. Marmorin ensimmäisiä asiakkaita ovat Senen lisäksi muun muassa näyttelijä-kirjailija Jani Toivola, kiinteistövälittäjänä mainetta niittänyt Andrei Koivumäki, tuottaja-muusikko Victor Nordström sekä räppäri PapiPike eli Pierlin Mpaka Makumbu.