Marraskuussa 2021 maajoukkueuransa Huuhkajien paidassa päättänyt Paulus Arajuuri asuu Kyproksella ja pelaa maan jalkapalloliigassa. Pitkän urheilu-uran tehnyt mies on lähtenyt valloittamaan myös aivan toisenlaista kenttää: Paulus pyörittää Wellos Records -nimistä levy-yhtiötä yhdessä muusikkoveljensä Niila Arajuuren ja kaksikon pitkäaikaisen ystävän Janne Kyöstilän kanssa.
Pari vuotta sitten perustettu Wellos on pieni indiemerkki, jonka edustamiin artisteihin kuuluu vielä toistaiseksi ainoastaan Niila. Paulus kertoo, että kaikki kolme ovat ”isoja musadiggareita”, ja oman levy-yhtiön perustaminen on ollut ystävien pitkäaikainen unelma.
”Minä ja Janne olemme aina uskoneet Niilaan ja fanittaneet hänen tekemisiä pitkään. Hän sattui olemaan urallaan sellaisella tilanteessa, että tämä oli mahdollista toteuttaa.”
”Päätimme konkretisoida haaveemme samaan aikaan kun EM-kisat oli tulossa. Ajattelimme, että siinä voisi olla meidän lähtölaukaus.”
Lafkan ensimmäinen julkaisu oli Niilan kappale Sukupolvien unelma. Laulaja-lauluntekijä kirjoitti sen Huuhkajien kannustusbiisiksi kun maajoukkueen paikka EM-kisoissa varmistui vuonna 2019. Räppäri Repliikin fiittaamaa biisiä on kuunneltu pelkästään Spotifyssa reilusti yli neljä miljoonaa kertaa eli platinaan oikeuttava määrä.
”Olen saanut tehdä musiikkia ammatikseni jo monta vuotta ja tiedän miten onnekasta on, jos joku biisi nousee lentoon. En olisi voinut edes unelmoida, että homma lähtee käyntiin näin hyvin, ja tuo biisi pääsee osaksi Suomen futishuumaa. Tai no, totta kai siitä unelmoi”, Niila nauraa.
Paulus toteaa, että musiikkibisnes vaatii kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä, mutta heti alussa tapahtunut onnistuminen tuo tunteen, että kaikki on mahdollista.
”Niilan kansainvälinen ura ja englanniksi laulaminen on vielä vaikeampi maailma, joka vaatii entistä enemmän. Sitä voi miettiä, kuinka monta biisiä julkaistaan joka perjantai, ja kuinka harva niistä päätyy radioon tai myymään kultaa.”
Kaksikko naureskelee, että startti oli jopa vähän liian hyvä siihen nähden, miten kovaa kilpailu alalla on.
”Ihmiset sanovat yleensä, että tämä on vaikea ala. Minä ja Janne olemme aivan keltanokkia musabisneksessä, ja olemme vitsailleet paljon, että tämähän onkin aika helppoa, kun meillä oli heti ensimmäisen julkaisun jälkeen kultalevyjuhlat”, Paulus kertoo.
”No ei, isosti vitsillä. Tiedämme kyllä, miten haastavaa tämä oikeasti on.”

Kaikki kolme miestä omistavat lafkasta samansuuruisen osuuden, mutta niin sanottu luova musiikillinen puoli on vahvasti Niilan harteilla.
”Ainakin itse yritän pysyä siitä prosessista tosi kaukana, sillä mulla ei ole siihen paljoa annettavaa. Tykkään kyllä kertoa mielipiteitä ja fiilistellä vieressä”, Paulus nauraa.
”Mutta kaikki muu tehdään aina yhdessä, pallotellaan ideoita ja sovitaan päätöksistä kolmestaan.”
Niila kertoo, että veljesten mieltymys musiikkiin on peruja lapsuudenkodista.
”Meidän isä on ihan ultimaattinen musadiggariäijä. Hän ei tehnyt siitä uraa, mutta on rumpali ja kirjoittaa biisejä. Ainakin omat musikaaliset lahjat on siis selkeästi häneltä peräisin.”
Kaksikko muistaa lapsuudestaan valtavat vinyyli- ja cd-levykokoelmat sekä jatkuvasti taustalla soivan musiikin. Kotona kuunneltiin muun muassa Stevie Wonderia, Totoa, Ray Charlesia ja Stingiä.
”Faijan musakokoelmassa on ollut siistiä se, että se on aina ollut niin laaja”, Paulus kertoo.
Hän muistelee, että isä kävi työnsä puolesta usein Yhdysvalloissa ja tapasi tuoda sieltä cd-levyjä tuliaisena.
”Ne eivät ikinä rajoittuneet mihinkään genreen vaan sieltä tuli sitä, mikä oli faijan mielestä hyvää – esimerkiksi Hansonia, Shania Twainia, countrymusiikkia ja rokkia.”
”Ehkä senkin takia ajattelen, että hyvä musiikki on hyvää musiikkia, jos se sopii tilanteeseen ja siitä tulee oikea fiilis. Edusti se mitä tyyliä tahansa.”
Niila kertoo, että Paulus on ollut hänen suurin tukipilarinsa musiikkiuralla alusta asti.
”Meillä on kotivideoita, joissa laulan pikkuäijänä jossain mummon synttäreillä. Siellä näkyy taustalla, kun Paulus nyökkäilee ja ottaa yleisöä mukaan.”
”Meillä on ollut haave, että voisimme tehdä tätä joskus yhdessä. Nyt mulla oli urallani ensimmäistä kertaa sellainen tilanne, että se oli mahdollista.”
Entisen manageriyhtiönsä Comusicin ja ystävänsä Samu Haberin avulla Niila pääsi solmimaan levytyssopimuksen Saksan Universal Musicin kanssa vuonna 2015.
“Se oli aika uskomatonta, sillä Saksan Universal on aivan fantastinen koneisto. Olen valtavan kiitollinen vuosistani siellä sekä kaikesta mitä pääsin kokemaan.”
Debyyttialbumi Gratitude ilmestyi yhtiön kautta vuotta myöhemmin, mutta sen jälkeen artisti ei saanut enää montaakaan julkaisua ulos.
”Siinä mulla on pelkästään peiliin katsomisen paikka.”
Niilasta tuntui, että oli aika kokeilla jotain erilaista, ja siihen oli onneksi myös mahdollisuus. Ajoitus pitkään mielessä pyörineen haaveen toteuttamiselle ja levy-yhtiön perustamiselle oli siis täydellinen. Yhteinen projekti on antoi uutta intoa artistiuralle.
”On ollut ihan mahtavaa tehdä oman veljen ja parhaan ystävän kanssa sitä mitä rakastaa. Se on huikea juttu myös luovuuden kannalta, sillä tässä on niin innoissaan myös kaikesta tulevasta.”

Janne Kyöstilä (vas.), Niila Arajuuri ja Paulus Arajuuri.
Niilalle musiikkiala on tuttu jo ennestään, mutta Pauluksella ja Jannella ei ollut lähtökohtaisesti mitään kokemusta etenkään bisnespuolesta. Paulus näkee tämän myös tavallaan vahvuutena, sillä projektia ei ole tehty bisnes edellä.
”Teemme tätä juttua tosissamme, mutta pidämme silti hauskaa emmekä halua, että bisnespuoli ottaa tästä ikinä ohjaksia. Tämän tulee olla ennen kaikkea kivaa.”
”Totta kai bisnes on tosi tärkeää jatkumon kannalta. Olemme kuitenkin uskoneet vahvasti siihen, että asiat järjestyvät innokkuudella ja oikealla fiiliksellä. Tekemällä oppii, ja aina löytyy joku, keneltä voi pyytää neuvoja.”
Wellos on saanut apua Niilan kappaleiden jakeluun Suomessa Universalilta ja kansainvälisesti The Orchardilta. Kolmikko on ottanut myös paljon konsultointiapua lakisopimuksiin ja ylipäänsä bisnespuoleen liittyvissä asioissa.
”Monet tilanteet tulee eteen ensimmäistä kertaa, mutta olemme hyvin tietoisia siitä mitä osaamme ja mitä emme”, Paulus kertoo.
”Vaikka olen itsekin ollut pitkään alalla, olen ollut tavallaan eri puolella pöytää levy-yhtiön kulmaan nähden. Eteen on tullut paljon mielenkiintoisia asioita, mutta ei missään nimessä ainakaan negatiivisessa mielessä”, Niila sanoo.
Paulus kertoo, että yllätyksenä on tullut esimerkiksi se, kuinka paljon työtä yhden kappaleen julkaiseminen vaatii.
”Tässä näkee ensimmäistä kertaa sen, miten paljon ihmisiä jokaisen julkaisun takana on, ja kuinka paljon se vaatii osaamista eri aloilta. Se ei toimi niin, että nyt on biisi valmis, pistetään se ulos, ja seuraavana päivänä se on ulkona. Sitä varten pitää kulkea tosi pitkä matka.”
”Levy-yhtiöissä saattaa olla aivan valtava rosteri yhdenkin julkaisun takana. Siellä on paljon ihmisiä eri rooleissa, mutta meillä on tässä vain kolme hessua, joten kaikilla on kädet täynnä töitä. On ollut silti mahtavaa touhuta, sillä tämä on uutta ja hauskaa”, Niila kertoo.
Wellokselle on tarkoitus kiinnittää tulevaisuudessa myös muita artisteja, mutta tällä hetkellä resurssit ovat rajalliset.
”Meidän armeija on toistaiseksi aika pieni ja olemme aloitteleva yhtiö. Janne pyörittää Harju 8 -ravintolaa [Helsingin Kalliossa], ja itsekin olen muualla töissä, eli Niila on tavallaan meidän ainoa täysipäiväinen työntekijä”, Paulus kertoo.
Kolmikko on puhunut, että jossain vaiheessa olisi kiva keskittyä ainoastaan levy-yhtiön pyörittämiseen.
”Se aika koittaa varmasti. Pelaan jalkapalloa ammatikseni eli eläkepäivät alkavat jo lähestyä”, Paulus sanoo.
Niila kertoo, että musiikin tuottaminen ja biisien kirjoittaminen ovat aina olleet hänelle yhtä suuri intohimo kuin esiintyminen. Hän suunnitteleekin siirtyvänsä studion puolelle ”sitten kun omat polvet eivät enää kanna lavalle”.
”Olisi ihan mahtavaa tehdä musiikkia uusille, tuleville artisteille ja auttaa heidän uraansa eteenpäin nimenomaan Welloksen kautta.”
Vielä ei ole kuitenkaan sen aika.
Tämän viikon perjantaina ilmestyy hollantilaisen dj Deependin tekemä remix Niilan viimeisimmästä sinkusta Lean on Me. Wellos oli vahvasti projektissa mukana.
”Olemme päässeet sen kautta kansainvälisille vesille ja tekemään kivoja asioita aika isostikin”, Paulus kertoo.
Niila kertoo, että yhteys Deependiin löytyi saksalaisen dj-duo YouNotUsin kautta, jonka kanssa hän on tehnyt aiemmin musiikkia.
”En tuntenut Deependiä henkilökohtaisesti, mutta heidän kauttaan sain linkin häneen. Tykkään tosi paljon hänen tyylistään, ja popitin hänen remixiään Matt Simmonsin biisistä Catch & Release läpi kesän silloin kun se tuli.”
”Deepend oli tosi innoissaan tekemässä Lean on Me -remixiä, mikä oli tosi siisti juttu. Tämä on mullekin valtava kunnia, kun kyseessä on tyyppi, jonka musaa olen itse ihaillut.”
Myös Niilalta ilmestyy pian uutta musiikkia. Kevään aikana julkaistaan ep, ja myöhemmin tänä vuonna on luvassa täysimittainen albumi. Levy on ollut tekeillä jo pitkään, mutta prosessi on ottanut aikansa syystä.
”Ennen tein musiikkia aina muiden tuottajien kanssa. Nyt tuotan itse, ja se on aika hidasta hommaa.”
Aikaisempien levy-yhtiökokemusten jälkeen Niila on onnellinen jo pelkästään siitä, että saa tehdä ja ennen kaikkea julkaista musiikkia.
”Mulla oli siinä tavallaan jokin luova kipsi ja henkilökohtaisesti turhautunut olo, kun en saanut musaa julkaistua. Nyt luovat padot ovat taas auenneet ja olen niin onnellinen tästä tilanteesta.”

Kolmikko uskoo vahvasti myös Welloksen tulevaisuuteen. Pauluksen mielestä musiikkibisnes on muuttunut parempaan suuntaan, ja nykyään myös pienillä levy-yhtiöillä ja indieartisteilla on enemmän mahdollisuuksia.
”Olemme ihan minimaalinen tekijä, mutta hyvällä suunnittelulla ja oikeiden ihmisten avulla voimme päästä isoille vesille. Totta kai tarvitsemme valtavasti apua jos puhutaan radiopromootiosta tai ihan mistä vaan, mutta meillä on hyvä tiimi kasassa jo nyt”, Paulus sanoo.
”Kun on loistavia tyyppejä ympärillä, tulee sellainen olo, että hei, me pystytään tähän oikeasti.”
Miehet tiedostavat realiteetit mutta uskovat, että myös ruohonjuuritasolta voi päästä pitkälle.
”Vaatii paljon että se on mahdollista, mutta voimakkaankin joukkueen rakentaminen onnistuu vaikkei olisi suurta levy-yhtiötä takana”, Niila sanoo.
”Olemme vasta alussa ja meillä on paljon töitä edessä, mutta pyrimme siihen, että saamme paljon kivoja asioita tapahtumaan. Ei muuta kuin nöyrästi eteenpäin”, Paulus sanoo.