Bob Dylan myi tekijänoikeuksiaan sadoilla miljoonilla – mutta eikös niistä tehty kauppa jo kertaalleen?

Antakaas kun Rockin kuolema -podcastin sedät selittävät.

25.01.2022

Bob Dylan on myynyt tekijänoikeuksiaan. Sony osti Dylanin katalogin master-oikeudet, joiden arvo on Billboardin laskelmien mukaan yli 200 miljoonaa dollaria.

Ne, joiden muisti vielä pelaa, saattavat miettiä, että eikös Dylan jo myynyt kataloginsa oikeudet. Eivätkä he väärässä ole: Dylan myi Universalille oikeuksia joulukuussa 2020. Tällöin kauppaa käytiin kustannusoikeuksista. Diilin yksityiskohdat salattiin tuolloinkin, mutta oikeuksien hinnaksi arvioitiin yli 300 miljoonaa taalaa.

Todellisuudessa kauppahinta oli varmasti enemmänkin, sillä niistä oli kiinnostunut myös pörssiin listautunut kustannusyhtiö Hipgnosis, joka oli neuvotellut Dylanin kanssa jo kaksi vuotta kaupoista. Hipgnosis-pomo Merck Mercuriadisin mukaan Universalin tekemä tarjous oli niin posketon, ettei hän voinut sitä ylittää.

Mitä nämä kustannusoikeudet ovat? Entä sitten master-oikeudet? Ja Dylanille vielä jäävät moraaliset oikeudet? Miksi artistit myyvät kappaleidensa tekijänoikeuksia? Rantautuuko ilmiö myös Suomeen? Näitä asioita käydään läpi Rockin kuolema -podcastin uudessa jaksossa.

Lisäksi Rumban, Infernon ja Soundin päätoimittajien podcastissa keskustellaan HS:n julkaisemasta sadan maailman parhaan laulun listasta. Mitkä ovat listan ansiot, entä suoranaiset puutteet? Vieraana Mariska, jonka kaksi sanoitusta löytyy listalta. Hän ei itse osallistunut listan lauluista äänestäneeseen ammattilaisraatiin, vaikka Hesari pyysi. Listan tekoon puolestaan osallistuivat Rockin kuoleman Jukka Hätinen ja Mikko Meriläinen.

Levynostona alkuvuoden suurimpiin julkaisuihin lukeutuva The Weekndin teemalevy Dawn FM.

Kuuntele jakso Spotifysta, Apple Podcastsista, Deezeristä tai Youtubesta. Risuja, ruusuja, muuta palautetta ja toiveita aiheiden suhteen saa esittää esimerkiksi sähköpostitse osoitteeseen rockinkuolema@popmedia.fi.

YouTube video

Tarvitsemme suostumuksesi tarjotaksemme personoitua palvelua

Palvelu ja sen kolmannen osapuolen toimittajat (80 kappaletta) keräävät henkilötietoja (esim. IP-osoite tai laitetunniste) käyttäen evästeitä ja muita teknisiä keinoja tietojen tallentamiseen ja lukemiseen laitteellasi tarjotakseen sinulle tarkoituksenmukaisia mainoksia ja parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen.

Palvelu ja sen kumppanit tarvitsevat suostumuksesi seuraaviin:

Tarkoitukset

Evästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.

Mainonta ja sisältö voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa tai sisältöä varten. Mainosten ja sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella.

Tiedot toiminnastasi tässä palvelussa, kuten vuorovaikutuksestasi mainosten tai sisällön kanssa, voivat olla erittäin hyödyllisiä tuotteiden ja palveluiden parantamiseksi ja uusien tuotteiden ja palveluiden rakentamiseksi käyttäjien vuorovaikutuksen, yleisön tyypin jne. perusteella. Tämä erityinen tarkoitus ei sisällä käyttäjäprofiilien ja tunnisteiden kehittämistä tai parantamista.

Erityisominaisuudet

Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksymällä sallit tietojesi käsittelyn. Suostumuksesi koskee tätä palvelua, hyväksymättä jättäminen voi vaikuttaa asiakaskokemukseesi. Jotkut teknologiat saattavat perustella tietojen käsittelyä oikeutetulla edulla, voit vastustaa tätä tai muuttaa muita asetuksia klikkaamalla "Asetukset" linkkiä.

Tietosuoja