”Pumpkins on kaukana 1990-luvun kulta-ajastaan, mutta yhtye tuoksahtaa silti tuoreemmalta kuin vuosikausiin”, kirjoittaa Kimmo K. Koskinen arviossaan.
Arvio on julkaistu Rumbassa 10/14.

Smashing Pumpkins: Monuments to an Elegy
Martha’s Music
Kuulapää keskittyy olennaiseen.
Huuruilusta vapaa levy on tyylillisesti jostakin teollisen Adoren (1998) ja primitiivisen Gishin (1991) välimaastosta. Sitä leimaa synteettinen konemaisuus, jota kuitenkin puhkoo alternative-kitara ja Leen napakka biitti. Ilmaisun pohjana toimiva psykedeelinen shoegaze ilmentyy selväpiirteisenä, ja rasittava progehaahuilu sekä ylipitkät maailmojensyleilyt loistavat poissaolollaan.
Pumpkins on kaukana 1990-luvun kulta-ajastaan, mutta yhtye tuoksahtaa silti tuoreemmalta kuin vuosikausiin. Monuments to an Elegy on kokonaisuutena ajatellen elähdyttävin Pumpkins-levy sitten Mellon Collie and the Infinite Sadnessin (1995) – ilman sen hittejä, mutta myös ilman sen höttöjä.
Kimmo K. Koskinen